Useimmat menestyvät yritykset toimivat pitkällä tähtäimellä strategista etua tavoitellen, samoin pitäisi toimia maatilojen. Minun Maatilani -tuoteperhe voi auttaa maatilan strategian toteuttamisessa monin tavoin silloin, kun maatalousyrityksen yksittäisten päätösten halutaan pohjautuvan valittuun strategiaan.
Miten maatilan strategia voidaan rakentaa?
Strategia voi tarkoittaa pitkän aikavälin suunnitelmaa silloin, kun toimintaympäristö markkinoineen on vakaa. Jos taas toimintaympäristö ja markkina vaativat jatkuvaa mukautumiskykyä, strategia ikään kuin syntyy toiminnasta: kyvystä ratkaista eteen tulevia ongelmia ja oppia tekemisistään ja siten antaa toimintaympäristön ohjata pitkälläkin aikavälillä. Juuri jälkimmäinen pätee usein maatilan strategiaan, sillä tukipolitiikka vaihtuu noin seitsemän vuoden välein, tuotantopanosten ja myyntituotteiden hinnat seilaavat äärilaidasta toiseen ja ympäristövaatimusten paine kasvaa.
Vaihtelevassa tilanteessa kannattaa siis ainakin visioida, mitä tulevaisuudelta haluaa ja harjoittaa strategista ajattelua. Näiden saavuttamisessa apuna ovatkin hyvät työkalut ja metodit, joiden avulla voi päästä askeleen eteenpäin. Strategian noudattaminen syntyy lopulta yksittäisistä päätöksistä, suurista ja pienistä, jotka kaikki vaikuttavat kokonaiskuvaan.
Suuria strategisia päätöksiä
Maatilan strategiaan liittyvä päätöksentekotilanne voi olla esimerkiksi päätös siitä, siirrytäänkö luomuun vai pysytäänkö tavanomaisessa tuotannossa. Strateginen päätös voi olla myös se, ulkoistetaanko jokin tuotannon osa, esimerkiksi säilörehun korjuu vai investoidaanko kalustoon ja tehdäänkö itse. Molemmissa esimerkeissä päätös usein edellyttää sitoutumista, jotta tavoitellut strategiset hyödyt saadaan lunastettua.
Erilaisiin strategisiin valintoihin liittyy lähes aina omien vahvuuksien ja heikkouksien tarkastelu, toimintaympäristön uhat ja mahdollisuudet sekä usein myös tilan historia ja opitut tavat.
Strateginen ajattelu päivittäisessä tekemisessä
Yrityksessä strategian tarkoitus on ohjata sitä tavoiteltuun suuntaan pitkällä aikavälillä, mutta sen toteutus tulisi näkyä johdonmukaisesti jo päivittäisissä toimissa. Esimerkiksi viljelykierron sisällössä voi näkyä strateginen ajattelu monin eri tavoin esimerkiksi tuotanto-, markkina-, pellonparannus- ja tukistrategian kautta.
Kun siis seuraavalla kerralla luonnostelee Minun Maatilani Wisuun suunnitelmiaan, kannattaa peilata päätöksiä siihen, mikä on tilan strategia, sillä se voi auttaa päätöksenteossa. Kyse on lopulta siitä, pystyykö viljelijänä toimimaan strategiselta kannalta johdonmukaisesti ja ennen kaikkea säilyttämään pitkän aikavälin perspektiivin päivittäisten askareiden jatkuvassa myllerryksessä ja lyhyemmän aikavälin suunnitelmia tehdessä.
Budjetointi maatilan strategisena työkaluna
Yksi tapa, jolla yrityksiä strategisestikin ohjataan, on budjetointi. Budjetti antaa suuressakin organisaatiossa painoarvon kullekin toiminnolle, ikään kuin viestin siitä, mikä on tärkeää (ja luo tietenkin myös tavoitteellisen pohjan tai katon eri tuotto- ja kustannuserille). Maksuvalmiuden kannalta budjetin kannattaa tietenkin pitää, mutta oleellista on myös se ajatustyö, kun miettii mihin asioihin rahallisia resurssejaan käyttää: mikä on tärkeää omien tavoitteiden kannalta?
Budjetointi on yksi WebWakka-ohjelmiston perusominaisuuksista, ja niin suuri kuin pienikin maatila voi hyödyntää sitä niin maksuvalmiuden hallinnassa kuin strategisen ajattelun apuna.