Huhtikuussa 2020 astuu voimaan uusi verkkolaskulaki, joka velvoittaa yritykset lähettämään sähköisiä verkkolaskuja. Sähköiseksi verkkolaskuksi ei katsota pdf-muodossa lähetettyä laskua, vaan laskun tulee olla ”sähköisessä rakenteellisessa muodossa”, niin että se voidaan käsitellä konekielisesti. Laki koskee valtiota ja kuntia, sekä kaikkia yli 10 000€ liikevaihdon liike- ja ammattitoiminnan harjoittajia.
Mikä on verkkolaskulain vaikutus yritysten laskutuksiin?
Yrityksellä on oikeus saada pyynnöstä toiselta yritykseltä lasku verkkolaskuna. Yrityksellä on oikeus jättää laskut maksamatta, jos toimittajayritys ei pyynnöstäkään huolimatta lähetä laskua sähköisenä. Todennäköisesti ainakin suuremmat yritykset tulevat vaatimaan kaikilta toimittajiltaan verkkolaskuja.
1.4.2020 alkaen Suomen valtio vastaanottaa vain verkkolaskuja. Jos yritys ei pysty toimittamaan verkkolaskuja asiakkailleen, voi myyntisaatavien kotiuttaminen hankaloitua tai viivästyä.
Mitä toimia uusi laki vaatii yrittäjältä
Alkuvuoden aikana yrittäjän kannattaa miettiä ratkaisu, jolla hän tulee hoitamaan sähköisen laskutuksen. WebWakassa on ollut jo pitkään mahdollisuus sekä lähettää, että vastaanottaa sähköisiä laskuja, kun pankin kanssa on tehty sopimus laskujen välittämisestä.
Tulevan vuoden aikana kehitämme edelleen sähköistä laskutusta, niin että se tarjoaa monipuolisesti ja helposti aiempaakin enemmän vaihtoehtoja laskuttajalle.
Miten yrittäjä itse hyötyy uudistuksesta
Mikäli laskutus on aiemmin hoidettu paperilaskuina, niin kustannukset pienenevät, siirryttäessä sähköiseen laskutukseen. Sähköisen laskun kustannus on murto-osa verrattuna paperilaskun kustannuksiin (paperi, kuori, tulostus ja postimaksut). Sähköiseen laskutukseen siirtyminen ehkäisee ns. valelaskut. Valelaskut lähetetään aina joko paperilla tai sähköpostitse.