I april 2020 träder den nya nätfakturalagen i kraft. Lagen förpliktigar företag att skicka elektroniska nätfakturor. En räkning som skickats i pdf-format anses inte vara en elektronisk nätfaktura, utan fakturan ska vara i ”elektroniskt läsbart strukturerat format” så att den kan hanteras på maskinspråk. Lagen gäller staten och kommunerna samt alla idkare av affärs- och yrkesverksamhet vars omsättning överstiger 10 000 €.
Hurdan är nätfakturalagens inverkan på faktureringen i företag?
Ett företag har rätt att, mot begäran, få fakturor från andra företag i form av nätfaktura. Ett företag har rätt att lämna fakturorna obetalda om det levererande företaget inte ens på begäran skickar fakturan i elektroniskt format. Sannolikt kommer i alla fall större företag att kräva nätfakturor av alla sina leverantörer.
Fr.o.m. 1.4.2020 tar finska staten endast emot nätfakturor. Om ett företag inte kan leverera nätfakturor till kunderna kan det bli besvärligt eller långsam att få in försäljningsfordringar.
Vilka åtgärder kräver den nya lagen av företagare
Under början av året lönar det sig för företagaren att fundera ut en lösning med vilken den elektroniska faktureringen ska skötas. I WebWakka har det redan länge funnits en möjlighet att både skicka och ta emot elektroniska fakturor efter att man ingått avtal med någon bank om förmedling av fakturor.
Under det kommande året utvecklar vi fortsättningsvis den elektroniska faktureringen så att den på ett mångsidigt och enkelt sätt erbjuder ännu flera alternativ än tidigare för faktureraren.
Vilken nytta har företagaren själv av förnyelsen
Om faktureringen tidigare har skötts med pappersfakturor, så sjunker kostnaderna vid övergång till elektronisk fakturering. Kostnaden för en elektronisk faktura är endast en bråkdel av jämfört med kostnaderna för en pappersfaktura (papper, kuvert, utskrift och postavgifter). Övergång till elektronisk fakturering förebygger s.k. bluffakturor (påhittade fakturor). Bluffakturor skickas alltid antingen till pappers eller per e-post.