Gården ägs av Anu och Esa Immonen. Till deras familj hör också tre barn. – Vi har en ladugård med tre mjölkrobotar. Antalet kor är för tillfället knappt 150 och ungdjuren lika många, berättar Anu. Med hjälp av WebWakka-bokföringsprogrammet har man uppnått mera noggrannhet vilket man önskade.
WebWakka -bokföringsprogrammet som stöd för planering av verksamheten
Paret Immonen har använt WebWakka sedan år 2014. Det föregående systemet för ekonomiadministration var mera inriktat på växtodling och erbjöd därför inte alla de alternativ som mjölkgården hade önskat. WebWakka medförde mera noggrannhet och den önskade egenskapen med överföring av fakturor till bokföringen. Nu kan man föra en faktura direkt till bokföringen i samband med betalningen och dessutom sköta konteringen på samma gång.
– Huvudsaken var det att vi ville ha mera noggrannhet i bokföringen och nya möjligheter för uppföljning. Det man inte kan mäta kan man inte heller följa upp. Då kan man inte heller planera och utveckla verksamheten på samma sätt, motiverar Anu. – Ända till förra året skötte jag själv med WebWakka bokföringen och bokslutet vilka rådgivaren sedan kontrollerade. Det här året har varit så brådskande att jag överlät bokföringen till ProAgria. Vi levererar kvittona och verifikaten till ProAgria och de tar hand om bokföringen. Bokslutet gör jag fortfarande själv med WebWakka, berättar Anu.
Kundservice och anvisningsvideon till stöd vid behov
Enligt Anu lyckades ibruktagandet av WebWakka rätt smärtfritt med hjälp av ProAgrias rådgivare. Och också senare har alltid de nödvändiga anvisningarna kunnat hittas t.ex. i form av videoklipp. Ärenden har också varit möjliga att reda ut per telefon med Mtech:s kundbetjäning.
Nödvändig information om det aktuella läget
Trots att ProAgria nu ansvarar för bokföringen följer Anu själv upp situationen ofta. – WebWakka är behändig bl.a. av att när man skriver ut huvudböcker kontospecifikt kan man se och följa upp exempelvis veterinärkostnaderna eller servicekostnaderna för mjölkrobotarna. Förstås beror allt på hur noggrant man själv från första början bokför allt, betonar Anu.
– Så länge alla uppgifter är uppdaterade får vi rätt väl information från WebWakka om det aktuella läget, sammanfattar Anu.
Den här kunderfarenheten baserar sig på en opartisk kundintervju utförd av Trustmary Finland Oy.